środa, 18 lipca 2018

co to jest pokuta


co to jest pokuta

Wcześniej był temat o rachunku sumienia teraz porozmawiamy o pokucie.
Pokuta według pwn to:
1. «w wielu religiach: kara za grzechy, połączona z żalem i skruchą»
2. «w Kościele katolickim: jeden z siedmiu sakramentów, w którym grzesznik wyznaje grzechy, a kapłan odpuszcza je i wyznacza za nie karę»
3. «kara za jakieś przewinienia, wykroczenia; też: odbywanie tej kary»




Pokuta kojarzy nam się z chwila kiedy już po spowiedzi ksiądz każe nam odmówić modlitwę żal za grzechy. A potem możemy dalej grzeszyć . Otóż nie. Gdy kapłan opuszcza nam grzechy i zadaje pokute to my musimy mieć w sobie czysta skruchę . Wiedzieć co zmienić w swoim życiu by nie dopuścić się następnym razem grzechu.  


Sakrament pokuty zazwyczaj jest sakramentem pojednania, przebaczenia, nawrócenia lub spowiedzią. Sakrament pokuty ustanowił Jezus gdy ukazał się apostołom w dniu Zmartwychwstania „Przyjmijcie Ducha Świętego. Tym, którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone; którym zatrzymacie, są zatrzymane” (J 20,22a-23).


Sakrament pokuty powinien dać nam do zrozumienia co robimy źle i co możemy zmienić. Człowiek odmawiający pokutę ma w sobie skruchę i chęć poprawy. 


Czy powinniśmy się wstydzić pokuty? 

Raczej nie.

 Według mojego doświadczenia i jak ja reaguje na pokutę :


To było w gimnazjum kiedy wiadomo bunt przed kościołem , religią i hormony nastolatki były na poziome dziennym. Podczas spowiedzi przyznałam się , ze nie chce mi się chodzić do kościoła a religia jest obciachem. Wtedy zostałam od księdza „wiązankę” i przez miesiąc każdego dnia po 10 razy różaniec. Wtedy to była dla mnie straszna kara , uważał iż  10 razy różaniec to babcie odmawiają   Tego księdza tak nie nawiedziłam.


 Swoja pokute nie mówiłam nikomu przez dłuży czas. Wstydzialam się . Po miesiącu przyznałam się , ze księdza dał mi taką straszna pokutę. A teraz myślę sobie , kurczę przecież to dla mnie był sygnał , ze coś trzeba w życiu zmienić. A pokuta to jest dla mnie i nikomu nie muszę mówić  co mam zrobić by naprawić relacje z Bogiem. To jest dla mnie  a nie dla innych.        


Pokuta bez Pokuty

Kiedyś ksiądz podczas wykładu z teologii powiedział nam , ze niema ważnej pokuty i spowiedzi gdy nie odmówimy pokuty.

Nie da się uciec od pokuty czy tego chcemy lub nie.  Ona nas dopadnie w niezbyt przyjemnym momencie naszego życia.  Przypomni o sobie.










wcześniejszy post był o rachunku sumienia i wspomniałam o filmie o tym samym tytule. Dziś warto zajrzeć do filmu na postawie książki pisarza Iana McEwana „ pokuta”. Zrozumieć  co było pokutą dla głównej bohaterki Briony .


Znalezione obrazy dla zapytania pokuta książka opinie

film o tym samym tytule z Keira Knightley, James McAvoy, Romola Garai,








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szablon stworzony z przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.